Nepríjemná bolesť ramena? Ako mi môže fyzioterapia pomôcť?

Rehabilitácia ramena

Bolesťou v oblasti ramena trpí nemalý počet ľudí, nehľadiac na vek, pohlavie či pracovnú záťaž. Môžu tieto bolesti prameniť z preťaženia, opotrebovania alebo len z poškodenia šľachy či väzu? V akej miere mi dokáže pomôcť fyzioterapia?

V článku sa dozviete:

1. Je pooperačná rehabilitácia ramena nevyhnutná?
2. Pomôže mi fyzioterapia aj pri zápale v ramene?

Bolí ma rameno…

Bolesť ramena, rovnako ako iných kĺbov, môže mať svoj funkčný alebo štrukturálny pôvod. Aj to je jeden z dôvodov, prečo vaša návšteva u ortopéda nemusí nutne znamenať odoslanie na röntgen či magnetickú rezonanciu. Ramenný kĺb pri pohybe úzko spolupracuje s kľúčnou kosťou, lopatkou, rebrami a tiež samotnou chrbticou.

Porucha v ktorejkoľvek vyššie spomenutej štruktúre môže znamenať bolesť rôznej charakteristiky, ktorá sa prenáša do vášho ramena, avšak so samotným kĺbom nemá nič spoločné. Neoperačná, konzervatívna liečba ponúka nemálo možností na riešenie tohto neželaného stavu.

Fyzioterapia ramena

Rozoznať tzv. prenesenú, funkčnú alebo štrukturálnu bolesť je nejedenkrát zložité aj pre samotných zdravotníckych odborníkov. A to najmä z dôvodu nadväznosti. Inak povedané, človek ktorý trpí natrhnutím väzu alebo šľachy v ramene, bude mať s najväčšou pravdepodobnosťou funkčné zmeny daného kĺbu, ktoré možno predchádzali štrukturálnemu poškodeniu tkaniva.

Tak či tak, diagnostika patrí do rúk lekára a tiež fyzioterapeuta, ktorý spomínanú funkčnosť vie vyšetriť, zadefinovať príčinu a tiež zhodnotiť predpoklad na vznik poruchy tkaniva. Pokiaľ však lekár usúdi, že mohlo dôjsť k vážnejšiemu poraneniu, magnetická rezonancia odhalí príčinu ťažkostí.

Opotrebovanie ako dôvod pre bolesť?

K degeneratívnym zmenám dochádza prirodzene v procese starnutia. Z našich väzov, šliach a samotného klbného puzdra sa čoraz viac vytrácajú látky, ktoré zabezpečujú flexibilitu a odolnosť. Ramenný kĺb je guľový typ kĺbu, ktorý je anatomicky uspôsobený pre najrozmanitejšie pohyby ľudského tela.

Bolesť ramena

V prípade, že vaše rameno nevyužívate vo viacerých polohách počas dňa, prichádzate o nemalý zdroj výživy, ktorá sa produkuje pri prevádzaní týchto pohybov. Rovnaký problém vidíme aj v dlhodobom preťažení vplyvom monotónnej činnosti pri práci či dokonca športe. Fyzioterapia vám pomôže obmedziť deštrukciu týchto tkanív, odstrániť bolesti a tiež prinavrátiť ramenu jeho pohybový potenciál.

Je pooperačná rehabilitácia ramena nevyhnutná?

Absolvoval ste operáciu ramena laparoskopicky alebo otvoreným prístupom? Takmer pri každej operácii dochádza k obmedzeniu pohybu, strate sily či svalovej hmoty. Pooperačná rehabilitácia je preto neodlúčiteľnou časťou vašej rekonvalescencie.

Počas prvých týždňov po chirurgickom zákroku sú šľachové či väzivové štruktúry v drvivej väčšine posťahované/skrátené. Pre správne hojenie a prinavrátenie funkčnosti kĺbu je fyzioterapia najdôležitejším prvkom. Jej najväčší význam nachádzame v čase započatia rehabilitácie, pretože zvyšovanie rozsahu pohybu ramena si človek sám prevádzať nevie, resp. každý pohyb je nesmierne bolestivý a biomechanicky nesprávny.

Kinesiotejping ramena

Manuálne ošetrenie celého ramenného pletenca, pasívne, aktívne, aktívno-asistované cvičenie, kineziotejping, bankovanie, aplikácia laseru či ultrazvuku sú nejedny z využívaných možností našej súkromnej praxe v Topoľčanoch.

Pomôže mi fyzioterapia pri zápale?

Zmrznuté rameno (adhezívna kapsulitída), tendinitída alebo burzitída sú zápalové reakcie rôznych tkanív ramena. Akútne stavy sú častokrát riešené u ortopéda „obstrekmi“ resp. kortikoidnými látkami s pozitívnym účinkom.

Pokiaľ však podané liečivo nezaberá alebo je zápal chronický, fyzioterapeutický manažment je vhodnejšou voľbou terapie. Navrhnuté cviky budú rameno udržovať aktívne a vyživené, manuálne ošetrenie zabezpečí uľahčenie prevádzaných pohybov a fyzikálna terapia bude sťahovať zápal, opuch a tiež bojovať proti bolesti.

tagy: fyzioterapia
zdroj obrázkov: Freepik

Zdieľať článok na Facebooku

Sme tu pre vás a radi vám pomôžeme.

V našom rehabilitačnom zariadení MyFyzio – Topoľčany využívame najmodernejšie a najefektívnejšie fyzioterapeutické postupy a metódy, aby sme našim pacientom dokázali zabezpečiť nadštandardnú rehabilitačnú starostlivosť.

Mohli by vás zaujímať aj tieto články 👉